Úspěchy v rallye sahají až k samotným počátkům značky Alpine. Jedinečně zpracované speciály Rédélé z padesátých let minulého století svědčily o zkušenostech našeho zakladatele v evropských kopcích. Předala se tak štafeta, s níž náš milovaný model A110 závodil v sedmdesátých letech.
1971 | MISTROVSTVÍ SVĚTA KONSTRUKTÉRŮ
Značka Alpine získala v roce 1971 druhý titul na mistrovství světa konstruktérů, když vůz A110 1600 švédského jezdce Ove Anderssona vyhrál čtyři z osmi závodů, včetně slavné Rallye Monte Carlo.
1971 | RALLYE MONTE CARLO
Na Rallye Monte Carlo startovalo 248 vozů, ale do cíle jich dojelo jen 22. Vlivem extrémně proměnlivých povětrnostních podmínek, kdy se na rychlostních zkouškách vystřídala všechna čtyři roční období, se rozpadla pneumatiková strategie mnoha závodníků. Tým Alpine se s těmito podmínkami vypořádal a na stupních vítězů se umístil na prvních dvou příčkách. Švéd Andersson a Francouz Jean-Luc Thérier s vozy A110 obsadili první, resp. druhé místo.
1973 | 1. WRC – 1. ALPINE
Na úspěch z roku 1971 jsme navázali vítězstvím v čerstvě zahájeném mistrovství světa v rallye (WRC) hned v jeho prvním ročníku v roce 1973. Vůz A110 1800 zde zvítězil v šesti ze 13 rallye, přičemž dvakrát se umístil na stupních vítězů.
Naše novodobá edice A110 San Remo 73 je oslavou klíčového vítězství, které zpečetilo náš titul.
1973 | RALLYE MONTE CARLO
Slavné rychlostní zkoušky v Monte Carlu hostily vůbec první kolo WRC, šampionátu, který dodnes přitahuje davy diváků. Počasí bylo opět velkou výzvou a závod dokončila jen pětina závodníků.
I tentokrát si tým Alpine dokázal poradit s nástrahami přírody. Do první šestice se dostalo pět vozů A110, které obsadily všechny tři stupně vítězů. Francouz Jean-Claude Andruet získal první pohár mistra světa.
1975 | RALLYE TOUR DE CORSE
Nadvláda našeho rallye vozu A110 nemohla trvat věčně. Příchod Lancie Stratos představoval nepřekonatelnou výzvu pro všechny, kteří s tímto vozem soupeřili na rychlostních zkouškách. Tím však příběh nekončí. Hrdinný Jean-Pierre Nicolas se svým vozem číslo sedm se na „Ostrově krásy“ dostal do cíle se ztrátou pouhých 32 sekund na vedoucí Lancii.
Naše A110 Tour de Corse 75 vzdává hold vzácné vzpomínce i ikonické žluté barvě Nicolasova vozu.
Ty nejslavnější příběhy se možná odehrály na blátě, šotolině a sněhu, ale první láskou Jeana Rédélého byly vytrvalostní závody, především 24 hodin Le Mans. Týmu Alpine se dařilo ve vytrvalostních závodech v šedesátých a sedmdesátých letech. Vrátil se do nich v roce 2013 a brzy získal vítězství a mistrovské tituly. Více než šedesátiletá historie vstupuje do nové hybridní kapitoly s vozem A424 Hypercar, který bude od roku 2024 bojovat o vítězství v Le Mans.
VÝKONNOSTNÍ INDEX VÍTĚZÍ
I když v 60. letech dominovaly Le Mans vozy Ford a Ferrari, napříč startovním polem probíhaly vzrušující souboje. Organizátoři závodu totiž vyzdvihovali konstrukční vynalézavost díky novým pravidlům „indexu tepelné účinnosti“, která umožňovala vyniknout štíhlým karoseriím a malým motorům Alpine. Nádherný model M64 ve tvaru slzy bodoval v roce 1964, zatímco v roce 1966 trojice vozů A210 obsadila všechny stupně vítězů v tomto „závodě v závodě“ a dala vozu Alpine přezdívku „nejrychlejší litr benzinu na světě“.
1974 MISTROVSTVÍ EVROPY SPORTOVNÍCH VOZŮ
Tato vítězství zažehla v Rédélého srdci touhu po absolutním vítězství v Le Mans a investice od automobilky Renault připravila půdu pro větší slávu ve vytrvalostních závodech. Vůz Alpine A441 získal nejvyšší ocenění na Mistrovství Evropy sportovních vozů se sedmi vítězstvími a mnoha oceněními za nejrychlejší kolo. Dvoulitrový motor Gordini V6 odpovídal předpisům skupiny 5, do které patřila řada skutečně kultovních závodních vozů.
1978 VÍTĚZSTVÍ V ZÁVODĚ 24 HODIN LE MANS
Rédélého sen se splnil o čtyři roky později, kdy vůz Alpine A442B vyhrál nejlegendárnější vytrvalostní závod na světě a porazil dva vozy Porsche 936, které jezdily podle stejných pravidel skupiny 6. Do kokpitu usedli Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud, kteří dokončili závod s úžasným náskokem pěti kol před houževnatými německými soupeři. Náš dlouholetý vztah k Le Mans oslavuje edice A110 R Le Mans. V roce 2024 v něm budeme pokračovat, jelikož vstupujeme do vrcholného podniku mistrovství světa ve vytrvalostních závodech s naším novým vzrušujícím vozem Alpine A424 Hypercar.
Alpine vstupuje do F1®
V roce 2021 jsme převzali štafetu po stáji Renault a založili jsme tým F1®, jehož kořeny sahají více než 40 let do minulosti a který dosáhl úspěchů ve světovém šampionátu. Kombinuje také technickou genialitu naší základny ve francouzském Viry-Châtillon s bohatými zkušenostmi týmu v Enstone, který se nachází v srdci legendárního údolí motorsportu v Británii.